Впереди суббота пятой недели Великого Поста. Это особенная суббота. В пятницу, накануне, на праздничной утрене уже субботнего церковного дня, читается Великий Акафист Божией Матери. Такой день бывает только один раз в Церковном году. Это праздник Похвала Божией Матери или, как еще называют этот день, Суббота Акафиста. О том, что это за праздник рассказывает НС.
Чудесное спасение Константинополя от нашествия неприятеля. Фреска из церкви Ризоположения в Московском кремле. 1644 г.
Ака́фист, -- с греческого переводится как неседальная песнь, то есть «песнь, которую поют не садясь, стоя». В древности искусство церковной поэзии было очень развито, и кондак нынешнего акафиста представлял из себя самостоятельное и большое поэтическое произведение. Так известный кондак (Самое слово "кондак" греч. κόντάκιον произошло от κοντός — палочка, на которую наматывался свиток пергамента с текстом. Кондак в его теперешнем облике и объеме — небольшое песнопение в одну, две строфы.) «Взбранной Воеводе …», сначала тоже был песней, славящей Божию Матерь, звучал по другому, и состоял из множества строф и выражающий благодарность за неоднократное спасение от врагов варваров, покушавшихся на Константинополь с 626 года. Тогда авары и славяне стояли у стен Константинополь, и только заступничество Божией Матери спасло город.
Известные нам слова кондака «Взбранной Воеводе Победительная, яко ибавльшеся от злых…» появились тогда же, в 626 году и их автором предположительно был святой роман Сладкопевец. Кондак превратился в победную благодарственную песнь, обращённую к Богородице от лица «Ея града», то есть Константинополя, избавленного от «злых». В современном (по крайней мере с XV века) церковнославянском переводе слова «град Твой» заменены на «раби Твои». Текст «Взбранной Воеводе…» стал зачином, как бы предисловием уже существовавшей к тому времени песни-поэме, славящей Пресвятую Богородицу. Зачин этот стал первым кондаком в тексте современного Великого акафиста, читаемом на празднике Похвалы Пресвятой Богородицы.
Храм во Влахерне на месте того храма, где первый раз прочитали акафист Пресвятой Богородице
Наше почитание этого праздника символично. Первый раз в истории Церкви, как церковный гимн, Великий акафист был прочтен во Влахернском храме, ночью, патриахом Константинопольским Фотием, после чудесного избавления города от неприятельского флота россов, наших предков, осаждавших город в 860 году. Император Михаил III спешно вернулся из пограничной армии в столицу и вместе с Фотием погрузил в море Ризу Богородицы. Внезапно поднялась сильная буря и разметала суда русов, после чего те бежали. Вот как описывается это чудо в «Повести временных лет»: «… и вынесли они с песнями божественную ризу святой Богородицы, и смочили в море ее полу. Была в это время тишина и море было спокойно, но тут внезапно поднялась буря с ветром, и снова встали огромные волны, разметало корабли безбожных русских, и прибило их к берегу, и переломало, так что немногим из них удалось избегнуть этой беды и вернуться домой.»
Тогда, в 860 году, на Константинополь нападали воинственные росы, наши предки.
«Потом набег росов (это скифское племя, необузданное и жестокое), которые опустошили ромейские земли, сам Понт Евксинский предали огню и оцепили город (Михаил в то время воевал с исмаилитами). Впрочем, насытившись гневом Божиим, они вернулись домой - правивший тогда церковью Фотий молил Бога об этом, - а вскоре прибыло от них посольство в царственный город, прося приобщить их божьему крещению. Что и произошло» (Theoph. Cont. 196.6-15; цит. по: Продолжатель Феофана. С.84).
С тех пор христианская вера стала распространяться в среде россов. В 988 году, то есть через 128 лет после этого события, Русь крестилась. Мы, потомки россов, избавить от нашествия которых, просил Божию Матерь патриарх Фотий: «Взбранной воеводе победительная!», теперь и сами, вечером в пятницу, придя в храм, будем славить Божию Матерь этими же словами, так как в IX веке Церковью было установлен праздник названный Похвала Пресвятой Богородице в честь чудесных избавлений от врагов Ее заступничеством. День праздника был назначен на пятую субботу Великого Поста. Постепенно сложилось чинопоследование чтения Великого акафиста в день праздника. Этот Великий акафист, единственный в своем роде, так как все остальные акафисты были написаны в подражание ему, первому. На особенной службе, которая бывает единственный раз в году в праздник Похвалы Пресвятой Богородицы, мы будем молиться, и просить Божию Матерь освободить нас от всяких злых. Ведь теперь Она и наша заступница.
Икона Похвала Богоматери с Акафистом в клеймах.XIV в.
НС попросил прокомментировать это событие патролога иерея Михаила Асмуса:
-- Почему именно этот день, суббота пятой недели Великого Поста, был назначен для празднования праздника?
-- Само чудо произошло в этот день - субботу пятой недели Великого Поста. Но так как Церковь живет и по пасхальному календарю, то праздник в день, связанный с Пасхой, будет переходящим.
-- Можно ли найти этот акафист в обычных молитвословах и акафестниках и читать его дома?
-- Этот акафист есть в каждом молитвослове. Он так и называется – Акафист Пресвятой Богородице. Он самый известный и расхожий акафист Пресвятой Богородице. Собственно говоря, это первый акафист и все остальные возникли в подражание ему.
-- Если можно прочитать его дома, то почему в Церкви такое значение придают этому празднику?
-- Все любят акафисты Божией Матери. Особенно русские, у которых появилось множество подражаний. В церковном сознании за этим днем закрепилась тема чудесного вмешательства Богородицы в военные дела государства. И то, что в истории и в богослужении было отнесено к Константинополю, каждый православный город пытается отнести к себе. Конечно, можно и дома прочитать этот акафист, но общественное богослужение выражает соборность Церкви. И о православной государственности напоминает такое общественое чтение Великого акафиста, потому что такие чудеса были возможны только благодаря Православию, как государственной религии.
Великий акафист состоит из Кондаков, перемежающихся Икосами. Икос, в отличие от кондака содержит текст радостного прославления («Радуйся, еюже радость возсияет: радуйся, еюже клятва исчезнет…» и т.д.) и особую, повторяющуюся в конце каждого икоса, одинаковую концовку-рефрен («Радуйся, Невесто неневестная»). Кондак и икос составляют как бы один блок акафиста. Всего таких блоков 12. Эта структура теперь у всех акафистов.
Чтение Великого акафиста вечером в пятницу вписано в службу всенощного бдения перед субботой. Читается не сразу весь акафист, а частями четыре раза: после шестопсалмия (шесть псалмов, читаемых в начале утрени, когда гасят все свечи), во время Полиелея (часть праздничной утрени, начинающаяся со слов «Хвалите Имя Господне…» и до пения канонов), после 3-й и 6-й песен канона. Часть чинопоследования Утрени с чтением Великого акафиста из Триоди Постной (жирным шрифтом выделен текст непосредственно Великого акафиста, курсивом - примечания)
В субботу пятыя седмицы, на утрени, знаменает в час четвертый нощи, молебнаго ради последования акафиста. И собравшеся в Церковь: благословившу иерею, начинаем утреню, якоже предписася начало утрени в четверток великаго канона: лист 294 на обороте. По шестопсалмии, Бог Господь: во глас 8, и поем трижды тропарь косно (Медленно).
Глас 8:
Повеленное тайно прием в разуме, в крове иосифове тщанием предста безплотный, глаголя неискусобрачней: приклонивый схождением Небеса,
вмещается неизменно весь в тя. егоже и видя в ложеснах твоих приемша рабий зрак, ужасаюся звати тебе: радуйся невесто неневестная.
Таже стихословим кафисму псалтира 16: Рече Господь Господеви моему: И по исполнении сея, ектениа малая, и поем кондак на среде, со сладкопением, косно (медленно). Глас 8:
(ПЕРВОЕ ЧТЕНИЕ ВЕЛИКОГО АКАФИСТА)
Кондак 1
Взбранной воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, Благодарственная восписуем ти раби твои Богородице: но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем ти: Радуйся невесто неневестная.
На немже кадит диакон святыя иконы, и братию, по чину. На прочих же точию настоятеля и лики. И чтем икосов и кондаков 6. Стоим на чтении. Тии же икосы суть по алфавиту: сиесть, 24, и глаголются от иереа во святом олтаре.
{А} Икос 1:
Ангел предстатель с Небесе послан бысть, рещи Богородице: радуйся! и со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стояше, зовый к ней таковая:
радуйся, еюже радость возсияет: радуйся, еюже клятва исчезнет. радуйся, падшаго Адама воззвание: радуйся, слез Евиных избавление.
радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы: радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима.
радуйся, яко еси Царево седалище: радуйся, яко носиши носящаго вся.
радуйся, звездо являющая солнце: радуйся, утробо Божественнаго воплощения.
радуйся, еюже обновляется тварь: радуйся, еюже покланяемся Творцу. Радуйся Невесто неневестная.
{В} Кондак 2:
Видящи Святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: преславное твоего гласа неудобоприятельно души моей является:
безсеменнаго бо зачатия Рождество како глаголеши, зовый: Аллилуиа.
{Г} Икос 2:
Разум недоразумеваемый, разумети Дева ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы ми? К Нейже он рече со страхом, обаче зовый сице:
радуйся, Совета неизреченнаго Таиннице: радуйся, молчания просящих веро.
радуйся, чудес Христовых начало: радуйся, велений Его Главизно.
радуйся, лествице Небесная, Еюже сниде Бог: радуйся, мосте преводяй сущих от земли на Небо.
радуйся, ангелов многословущее чудо: радуйся бесов многоплачевный струпе.
радуйся, свет неизреченно родившая: радуйся, еже како, ни единагоже научившая.
радуйся, премудрых превосходящая разум: радуйся, верных озаряющая смыслы.
Радуйся Невесто неневестная.
{Д} Кондак 3:
Сила вышняго осени тогда к зачатию браконеискусную, и Благоплодная тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати Спасение, внегда пети сице: Аллилуиа.
{Е} Икос 3:
Имущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети: младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, и играньми яко песньми вопияше к Богородице:
радуйся, Отрасли неувядаемыя розго: радуйся, плода безсмертнаго стяжание.
радуйся, Lелателя делающая Xеловеколюбца: радуйся, Cадителя жизни нашея рождшая.
радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот: радуйся, трапезо, носящая обилие очищений.
радуйся, яко рай пищный процветаеши: радуйся, яко пристанище душам готовиши.
радуйся, приятное молитвы кадило: радуйся, всего мира очищение. радуйся, Божие к смертным Благоволение: радуйся, смертных к Богу дерзновение.
Радуйся Невесто неневестная.
{З} Кондак 4:
Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная: уведев же твое зачатие от Духа Свята, рече: Аллилуиа.
И паки кондак: Взбранной воеводе: Чтем от слова акафиста, на даяния два. Таже стихословим непорочны, и ектениа.
И паки глаголем кондак: Взбранной воеводе: И другия икосы и кондаки, 6:
{Ф} Кондак 5:
Боготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари: и яко светильник держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя: и достигше Непостижимаго, возрадовашася Ему вопиюще: Аллилуиа.
{И} Икос 5:
Видеша отроцы халдейстии на руку Девичу, Создавшаго рукама человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабий прият зрак, потщашася дарми послужити Ему, и возопити Благословенней:
радуйся, Звезды незаходимыя Мати: радуйся, заре таинственнаго дне.
радуйся, прелести пещь угасившая: радуйся, Троицы таинники просвещающая.
радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства: радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа.
радуйся, варварскаго избавляющая служения: радуйся, тимения изымающая дел.
радуйся, огня поклонение угасившая: радуйся, пламене страстей изменяющая.
радуйся, верных Наставнице целомудрия: радуйся, всех родов веселие.
Радуйся Невесто неневестная.
{К} Кондак 6:
Проповедницы Богоноснии бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Твое Пророчество: и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода яко буесловяща, не ведуща пети: Аллилуиа.
{Л} Икос 6:
Возсиявый во Египте просвещение истины, отгнал еси лжи тьму: идоли бо его Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша. Сих же избавльшиися вопияху к Богородице:
радуйся, исправление человеков: радуйся, низпадение бесов.
радуйся, прелести державу поправшая: радуйся, идольскую лесть обличившая.
радуйся море, потопившее фараона мысленнаго: радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни.
радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме: радуйся, покрове миру, ширший облака.
радуйся пище, манны приемнице: радуйся, сладости святыя лужительнице.
радуйся, земле обетования: радуйся, из Неяже течет мед и млеко.
Радуйся Невесто неневестная.
{М} Кондак 7:
Хотящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко Младенец тому: но познался еси ему и Бог совершенный. темже удивися твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуиа.
И паки кондак: Взбранной воеводе: Таже чтем прочее слова акафиста. Псалом 50. И каноны: святаго обители со ирмосом на 6: и пресвятыя Богородицы на 6.
{А} Чистоты сокровище, радуйся, Еюже от падения нашего востахом. радуйся, сладкоуханный крине Владычице, верных Благоухаяй, кадило Благовонное, и миро многоценное.
Катавасиа:
Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.
Песнь 3.
Ирмос: Твоя песнословцы Богородице:
{С} Клас прозябшая Божественный, яко нива неоранная яве, радуйся одушевленная трапезо, Хлеб животный вмещшая. радуйся, животныя воды источниче неистощаемый Владычице.
{Д} Юнице, Юнца рождшая непорочнаго, радуйся верным. радуйся агнице, рождшая Божияго Агнца, вземлющаго мира всего прегрешения. радуйся теплое очистилище.
{О} Утро светлейшее, радуйся едина Солнца носящая Христа Света жилище. радуйся, тьму разрушившая, и мрачныя бесы отнюд отгнавшая.
Катавасиа:
Твоя песнословцы Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия Духовно утверди, в Божественней твоей славе венцев славы сподоби.
Ектениа малая.
И по возгласе, кондак: Взбранной воеводе:
И чтем другия шесть икосов и кондаков.
(ТРЕТЕЕ ЧТЕНИЕ ВЕЛИКОГО АКАФИСТА)
{Н} Икос 7:
Новую показа тварь, явлься Зиждитель нам от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы, и сохранив Ю, якоже бе, нетленну. да чудо видяще воспоим Ю, вопиюще:
радуйся, цвете нетления: радуйся, венче воздержания.
радуйся, воскресния образ облистающая: радуйся, ангельское житие являющая.
радуйся древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии: радуйся древо Благосеннолиственное, имже покрываются мнози.
радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным: радуйся, рождшая Наставника заблуждшим.
радуйся, Судии Праведнаго умоление: радуйся, многих согрешений прощение.
радуйся, одеждо нагих дерзновения: радуйся, любы всякое желание побеждающая.
Радуйся Невесто неневестная.
{Кс} Кондак 8:
Странное Рождество видевше, устранимся мира, ум на Небеса преложше: сего бо ради высокий Бог, на земли явися смиренный человек, хотяй привлещи к высоте, тому вопиющия: Аллилуиа.
{О} Икос 8:
Весь бе в нижних, и вышних никакоже отступи неописанное Слово: снизхождение бо Божественное, не прехождение же местное бысть, и Рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия:
радуйся, Бога невместимаго вместилище: радуйся, честнаго таинства двери.
радуйся, неверных сумнительное слышание: радуйся, верных известная похвало.
радуйся, колеснице пресвятая, Сущаго на Херувимех: радуйся, селение преславное, Сущаго на Серафимех.
радуйся, противная в тожде собравшая: радуйся, Девство и Рождество сочетавшая.
радуйся, Еюже разрешися преступление: радуйся, Еюже отверзеся рай.
радуйся, ключу Царствия Христова: радуйся, надеждо благ вечных.
Радуйся Невесто неневестная.
{П} Кондак 9:
Всякое естество ангельское удивися, великому Твоего вочеловечения делу: неприступнаго бо яко Бога, зряше всем приступнаго человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуиа.
{Р} Икос 9:
Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя, видим о Тебе Богородице: недоумевают бо глаголати, еже како, и Дева пребываеши, и родити
возмогла еси? мы же таинству дивящеся, верно вопием:
радуйся, премудрости Божия приятелище: радуйся, промышления Его сокровище.
радуйся, любомудрыя немудрыя являющая: радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая.
радуйся, яко обуяша лютии взыскателе: радуйся, яко увядоша баснотворцы.
радуйся, афинейская плетения растерзающая: радуйся, рыбарския мрежи исполняющая.
радуйся, из глубины неведения извлачающая: радуйся, многи в разуме просвещающая.
радуйся, кораблю хотящих спастися: радуйся, пристанище житейских плаваний.
Радуйся Невесто неневестная.
{С} Кондак 10:
Спасти хотя мир, Иже всех украситель, к сему самообетован прииде, и пастырь сый яко Бог, нас ради явися по нам Человек: подобным бо подобное призвав, яко Бог слышит: Аллилуиа.
И паки кондак: Взбранной воеводе:
Седален, глас 1. Подобен: Гроб твой:
Великий воин невещественных Ангелов, во град Назарет представ, Царя возвещает Твоего, Чистая, и веков Господа: радуйся, глаголя Тебе,
Благословенная Марие, непостижимая и несказанная Глубино, человеков воззвание.
Слава, и ныне, тойже.
И паки чтение.
Песнь 4.
Ирмос: Седяй в славе, на Престоле Божества:
{Е} Во гласех пений, Дево, Тебе вопием Всепетая: радуйся, тучная горо и усыренная Духом. радуйся свещниче, и стамно Манну носящая, услаждающая всех Благочестивых чувства.
{И} Очистилище миру, радуйся, Пречистая Владычице. радуйся лествице, от земли всех возвысившая Благодатию. радуйся мосте, воистинну преводяй всех от смерти к животу поющих Тя.
{О} Небес превышшая, радуйся, земли основание, в Твоих ложеснах Пречистая, нетрудно носившая. радуйся червленице, багряницу Божественную омочившая, от кровей твоих, Цареви силам.
{Н} Законодавца рождшая истиннаго, радуйся Владычице, беззакония всех туне очищающаго. недоведомая Глубино, Высото неизреченная, браконеискусная, Еюже мы обожихомся.
{С} Тя исплетшую мирови нерукоплетенный венец песнословим, радуйся, Тебе Дево зовуще: хранилище всех и ограждение, и утверждение, и Священное Прибежище.
Катавасиа: Седяй в славе, на Престоле Божества, во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава Христе силе Твоей.
Песнь 5.
Ирмос: Ужасошася всяческая:
{О} Путь рождшая жизни, радуйся Пренепорочная, от потопа греховнаго мир спасшая: радуйся Богоневесто, слышание и глаголание страшное: радуйся пребывание Владыки твари.
{И} Крепость и Утверждение человеков, радуйся Пречистая, место Освящения славы, умерщвление адово, чертоже всесветлый. радуйся Ангелов Радосте: радуйся помоще верно молящихся Тебе.
{Р} Укрепляеми силою Твоею, верно вопием Ти: радуйся, граде всех Царя, преславная и достослышанная о Нейже глаголана быша яве, Горо
несекомая: радуйся Глубино неизмеримая.
{Е} Пространное селение Слова, радуйся Пречистая, сосуде, Божественный бисер произведшая. радуйся, всечудное всех к Богу Примирение, Блажащих Тя Богородице всегда.
Катавасиа: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: ты бо неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Пострадавше vученцы, и яко камение избранное по земли валяющеся, зиждительство всякое врага совершенно превратиша, и храми Бога Живаго явишася.
Вас молим течение доброе совершивших мученцы, поста течение тещи нас добре укрепите, добродетелей совершением просиявших.
Рабы Твоя Владыко, преставльшияся от земли к Тебе Преблагому, Твоего Царствия сотвори общники, божественных мученк Твоих священными ходатайствы, Ммногомилостиве.
Богородичен: Едина всепетая, поющим Тя верно, грехов оставление, и дарований Божественных часть датися, Всесвятому Слову молися, Мати Дево.
Иный. Ирмос, глас 5: От кита Пророка:
Память совершающе мученк, Господеви возслем песни, днесь Божественно веселящеся.
Мечев и огня не убоявшеся, дерзающе в вере страстотерпцы, мучители в сем уязвисте.
Троичен: Троицу лицы воспеваю Тя, Единице по существу покланяюся, Тебе Отче, Сыне и Душе Святый.
Богородичен: Ангел и человек Благохваление еси, яко родила еси Дево Христа, Спаса душам нашим.
Стих: Дивен Бог во святых своих, Бог Израилев.
Смертию живот пременивше, радуетеся, на Небесех живуще, страстотерпцы преславнии Христа Бога.
Стих: Души их во благих водворятся.
Смертию и животом обладаяй, верою преставльшияся от жития Христе, со святыми Твоими упокой.
Ирмос: От кита Пророка избавил еси, мене же из глубины грехов возведи Господи, и спаси мя.
Ектениа малая.
И паки поем кондак: Взбранной воеводе:
И чтем оставльшияся шесть икосов и кондаков. (ЧЕТВЕРТОЕ ЧТЕНИЕ ВЕЛИКОГО АКАФИСТА)
{Т} Икос 10:
Стена еси девам Богородице Дево, и всем к Тебе прибегающим: ибо Небесе и земли творец устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научив:
радуйся, столпе девства: радуйся, дверь спасения.
радуйся, Начальнице мысленнаго наздания: радуйся, Подательнице Божественныя Благости.
радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно: радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом.
радуйся, тлителя смыслов упражняющая: радуйся, Сеятеля чистоты рождшая.
радуйся, чертоже безсеменнаго уневещения: радуйся, верных Господеви сочетавшая.
радуйся, добрая Младопитательнице девам: радуйся, Невестокрасительнице душ святых.
Радуйся Невесто неневестная.
{В} Кондак 11:
Пение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти Царю Святый, ничтоже совершаем достойно, яже дал еси нам Тебе вопиющим: Аллилуиа.
Благодать дати восхотев долгов древних, всех долгов Решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того Благодати: и раздрав рукописание, слышит от всех сице: Аллилуиа.
{ПС} Икос 12:
Поюще твое Рождество, хвалим Тя вси, яко одушевленный храм Богородице: во Твоей бо вселився утробе, содержай вся рукою Господь, освяти, прослави, научи вопити Тебе всех:
радуйся, селение Бога и Слова: радуйся, Святая, святых большая. радуйся, ковчеже позлащенный Духом: радуйся, сокровище живота неистощимое.
радуйся, честный венче царей благочестивых: радуйся, честная похвало иереев благоговейных.
радуйся, Церкве непоколебимый столпе: радуйся, царствия нерушимая стено.
радуйся, Еюже воздвижутся победы: радуйся, Еюже низпадают врази. радуйся, тела моего врачевание: радуйся, души моея спасение.
Радуйся Невесто неневестная.
{О} Кондак 13:
О Всепетая Мати, рождшая всех Святых Святейшее слово, нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех, и будущия изми муки, тебе вопиющих: Аллилуиа.
Сей кондак глаголи трижды.
И паки чтется 1-й икос: Ангел предстатель:
И паки кондак: Взбранной воеводе:
Таже чтутся синаксарий (поучительное чтение - Ред.) первее минеи: таже настоящий. (читается сейчас только в монастырях- Ред.)
Стихи: Песньми неусыпными Благодарственно,
Град во бранех бодрую поет предстательницу.
В сей день неседальную песнь празднуем пресвятыя Владычицы нашея Богородицы, вины ради сицевы: Ираклию самодержавное греческое начальство правящу, Хосрой же персский царь, видев греческая скиптра смирившася, от Фоки царя мучителя, единаго от вельмож своих Сарвара именем, с тысящами многими воинств посылает, вся восточныя страны покорити себе. предвари бо и прежде, яко десять тем христиан погубив Хосрой: яко жидовом прекупляющим их от него и погубляющим. Начальный же вельможа Сарвар, востоки вся попленив, постиже и до самаго златаго града, иже ныне Скутарь нарицается. Царь бо Ираклий имением общаго злата оскудев священныя сосуды церковныя на златницы претворив, во отдаяние большее и совершеннейшее. По Евксинскому же морю с корабли в персидския страны пришед, потребляет я: и отнюд побеждается, от него Хосрой с прочими воинствы. Помале же и Сирой, сын Хосроев, от отца своего отступив начальство себе приемлет, и отца Хосроя убив, царю Ираклию содружися. Хаган же мисонский, и скифский начальник уведев о царе, яко по морю Понтскому отшел есть разрешив мир на греки, полки тьмочисленныя подвиг, от западных стран на Константинь град приходит, на Бога хульныя гласы возсылая. Абие же купно море убо корабльми, земля же пешими и всадники безчисленными исполнь бяше. Сергий же патриарх Константиня града, люди много утешаше, не отпадати, ни разслаблятися: но все упование от души на Бога возносити, и на Матерь Его Пречистую Богородицу: такоже и вонос Патрикий, иже тогда град правляше, подобная на отвращение ратников устрояше. Подобает бо и нам с помощию вышнею, и на приличная действовати. Патриарх же Божественныя иконы Богоматере, со всем множеством нося обхождаше по стенам свыше, и оттуду утверждение им подавая. Яко убо Сарвар от востока, Хаган же от запада идяста, сожещи окрестная града: патриарх же нерукотворенную Христову икону, и честная и животворящая древа, к сему же и честную ризу Богоматере нося, по стенам обхождаше. Хаган же скифянин сушею, стенам Константиня града нападает, со множеством безчисленным, крепкоизрядно оружии утверждени: и толико множество бяше, яко единому гречину с десятми скифяны яве братися. Но Необоримая Поборница, обретшимися малыми зело воины в храме Ея, нарицаемем Пигии, множайшия их погуби. Отсюду же грецы дерзновение приемше, и восплескавше, от Воеводы Необоримыя Божия Матере, их присно до конца побеждаху. Воззревше же и на примирение, граждане отражени быша. отвеща бо им Хаган: не прельщайтеся о Бозе, в негоже веруете, всячески бо утре град ваш прииму. Граждане же слышавше, руки к Богу простираху. Согласившеся убо, Хаган же и Сарвар сушею и морем на град устремляются, козньми пленити желающе: но толико побеждени быша от грек, якоже недовольным быти живым мертвыя жещи. Моно_ксила же оружников исполнена, недром глаголемым рогом, ко храму Богоматере сущему во Влахернах, бури внезапу сильне морю припадши, и раздельшуся ему в сечение, с корабли всеми врагов растлешася. И бяше видети то преславное изряднодействие Пречистыя и Богоматере, всех при брезе моря сущему во Влахернах извре. Людие же, елико скоро врата отверзше, вкупе вся избиша, и дети и жены на ня вмужествившияся. Начальницы же их возвратишася плачуще купно и рыдающе. Боголюбивии убо людие Константиня града, Богоматери благодарение дающе, всенощную песнь, и неседальную ей воспеша, яко о оных бдевши, и Преестественною Силою содеявши на враги победу. Оттоле убо на воспоминание толикаго и преестественнаго чудесе Церковь сицевый праздник прият, Матери Божии возлагати в настоящее время, егда и поведа Богоматерию бысть. Неседальное же именовася, за еже тогда тако деяти градскому же клиросу, и людем всем. По прехождении же тридесяти и шести лет, при царстве Константина Погоната, агаряне безчисленное воинство водяще, паки на Константинь град нападоша, и седмь лет сей борюще, егда и в кизических странах презимоваху, многия своя погубиша. Таже отрекшеся брани, и с воинством своим возвращающееся, и бывше в мори нарицаемем Силео, вси потопишася, предстательством Всечистыя и Богоматере. Но и в третие паки, при Льве Исавре, агаряне паче множайших тем числом, первее убо Персское разоряют царство, таже Египет и Лвию. Обтекше же и Идию, Ефиопию же и Испанию, напоследок же и на самый царский град воюют, тысящию осмию сот кораблей носими: окруживше убо его, яко абие расхитити его ждах. Градстии же священнии людие, честное древо Честнаго и Животворящаго Креста, и честную икону Богоматере Одигитрии обносяще, стену окружаху, со слезами Бога умилостивляюще. Возмечтася убо, сице агаряном на две части разделитися: и овии убо на болгары воюют, и тамо падают вящше двою тму: овии же оставльшеся на Царь град приити, возбранившеся же от вериги, бывшия от галаты до стен Царя града. Восплывшим же негде до места нарицаемаго Сосфен, тамо ветру северну возвеявшу, многи корабли их сокрушишася, и погибоша: оставльшиися же в глад зельный впадоша, яко и плотем человеческим прикоснутися, и кал месити и ясти. Таже бежавше, и во Егейскую пучину достигше, кораблецы своя вся, и самех себе глубине морской предаша: град бо силен с небесе спад, возврение моря сотворив, смолу кораблей распусти: и тако множество безчисленное оное воинских кораблей погибе, трем токмо на возвещение оставльшимся. Сих ради убо всех преестественных чудес Всечистыя и Богоматере, настоящий праздник празднуем. Неседальный же речеся, зане просто стояще тогда вси людие в нощь оную, слова Матери песнь воспеша. и яко во всех иных седети от обычая имуще, в настоящих Богоматере, прости вси слушаем. Твоея поборницы же и непоборимыя Матере молитвами, Христе Боже, от облежащих напастей и нас избави, и помилуй нас яко един Человеколюбец.
Далее продолжается чтение канона и последование утрени
Знаете ли вы Москву?
Какая улица в столице самая длинная, где растут самые старые деревья, кто изображен на памятнике сырку «Дружба», откуда взялось название Девичье поле и в какой стране находится село Москва?
Ученье — свет
Приближается 1 сентября, день, дети снова пойдут в школу. Знаем ли мы, как и чему учились наши предки, какие у них были школы, какие учителя?
Крещение Руси
День Крещения Руси пока что не объявлен государственным праздником. Однако этот поворотный момент в истории России изменил русскую государственность, культуру, искусство, ментальность и многое другое.
Счастливые годы последней императорской семьи
Мы больше знаем о мученическом подвиге и последних днях жизни этой семьи, чем о том, что предшествовало этому подвигу. Как и чем жила августейшая семья тогда, когда над ней не тяготела тень ипатьевского дома, когда еще живы были традиции и порядки аристократической императорской России?
Русские святые
Кто стал прототипом героя «Братьев Карамазовых»? В честь кого из русских святых назвали улицу на острове Корфу? Кто из наших преподобных не кормил медведя? Проверьте, знаете ли вы мир русской святости, ответив на вопросы нашей викторины
Апостолы Петр и Павел: рыбак и фарисей
Почему их память празднуется в один день, где был раскопан дом Петра, какие слова из послания к Солунянам стали советским лозунгом и кто был Павел по профессии.
400-летие дома Романовых: памятные места
Ко дню России предлагаем викторину о царской династии Романовых.
Династия Романовых и благотворительность
В год 400-летия воцарения в России династии Романовых вспоминаем служение царей и цариц делам милосердия.
Пасха
Зачем идет крестный ход знаете? А откуда пошел обычай красить яйца? А когда отменяются земные поклоны? Кто написал канон «Воскресения день»?
Великий пост
Проверьте себя, хорошо ли вы знаете постное богослужение.
СретениеРождественская викторина
Читайте также:
На реках Вавилонских: ненавистные младенцы В субботу на Утрени последний раз в этом году прозвучит 136 псалом – скорбная, покаянная песнь «На реках Вавилонских». О чем в ней поется? Что это за окаянная дочь Вавилона и младенцы, которых надо разбить о камень? Это греховные страсти, которые надо возненавидеть в себе и умертвить, пока они еще не выросли. Рассказывает протоиерей Игорь ГАГАРИН
Великий Акафист Божией Матери: галерея В России существует несколько икон, иллюстрирующих Великий Акафист Божией Матери.
Эти иконы, в центральной части, имея изображение Богородицы на престоле, в клеймах
отражают содержание Акафиста "по-икосно" и "по-кондачно", целиком охватывая буквальный смысл и значение праздника Похвалы. Одна из таких икон 16 века, хранящаяся в Русском Музее, представлена вниманию наших читателей.
Неделя о мытаре и фарисее: Приближение начинается На всенощном бдении сразу же за радостным пением «Воскресение Христово видевшее», ликование внезапно оборвется, погаснут светильники, храм погрузится в темноту и начинает звучать совсем иная песнь «Покаяния отверзи ми двери, Жизнодавче». Подготовка к Великому Посту начинается
Как устроена Страстная седмица? Оказывается, на Страстной седмице совершается еще один чин прощения — за все обиды, которые мы причинили друг другу во время Великого поста, а чтение 12 Евангелий раньше были шествием по городу — на остановках читали, на переходах пели. Подробнее строй богослужения Страстной седмицы объясняет Илья КРАСОВИЦКИЙ, старший преподаватель кафедры практического богословия ПСТГУ
Канон преподобного Андрея: причем тут ближний? Чтение Великого Канона Преподобного Андрея Критского вводит нас в удивительный мир Библии. Удивительный по силе, удивительный по глубине, удивительный по вдохновению и по той красоте приближения к жизни каждого, что раскрывается нам в этих священных текстах. Своими мыслями о Каноне с нами поделился диакон Августин Соколовски, преподаватель Фрибургского Университета в Швейцарии и в Киевской Духовной Академии
Начался Великий пост: особенности богослужения Что такое «библейские песни», какие читаются пророчества, почему на сужбах в два раза больше псалмов, когда кладутся земные поклоны – рассказываем об особенностях служб первой седмицы Великого поста
Литургия Иоанна Златоуста и Василия Великого – в чем разница? В воскресные дни Великого поста совершается не привычная нам литургия свт. Иоанна Златоуста (она постом служится по субботам), а литургия свт. Василия Великого. В чем заключаются различия между двумя литургиями – рассказывает священник Феодор ЛЮДОГОВСКИЙ.
Последняя неделя Четыредесятницы: особенности богослужения Пятое воскресенье Великого поста – словно бы период затишья перед великими событиями Входа Господня в Иерусалим и Страстей Христовых. Оно посвящено преподобной Марии Египетской, о которой уже вспоминали в четверг прошедшей седмицы. Разбираемся, в чем особенности службы в этот день и в остальные дни последующей недели
Родительская суббота: живые и мертвые Профессор кафедры патрологии и систематического богословия ПСТГУ протоиерей Борис ЛЕВШЕНКО рассказал, в чем суть адских мук, и как живые могут помочь мертвым
Преполовение: точка напряжения между Пасхой и Пятидесятницей В день Преполовения читается Евангелие о проповеди Христа в середине праздника Кущей (Суккот), а не Пятидесятницы. Праздник Кущей отмечается осенью, а не весной. Почему возникло такое расхождение между историей и богослужением и почему песнопения праздника посвящены воде живой – благодати Святого Духа, рассказывает священник Феодор ЛЮДОГОВСКИЙ
Неделя о блудном сыне: особенности богослужения Из чего состоит служба в Неделю о блудном сыне? Какие песнопения будут исполняться впервые? О чем псалом «На реках Вавилонских»? Песнопения Недели о блудном сыне создают единую историю путешествия «туда, и обратно»: в бездну греха, и назад к Отцу
Неделя о блудном сыне: мне все позволено? Свобода должна быть «от чего-то» или «для чего-то»? Чем опасен поиск наслаждений? Почему запрещен блуд? В Неделю о блудном сыне читаются слова апостола Павла, которые дают ответ на эти вопросы. Объясняет архимандрит Ианнуарий (ИВЛИЕВ)
«С нами Бог»: кто должен покориться кающимся? В первые четыре дня Великого поста мы слышим Великий покаянный канон преподобного Андрея Критского. Его тропари проникнуты сокрушением в грехах, признанием собственной немощи и негодности. А затем следует торжественное песнопение «С нами Бог!» с призывом «языкам» покоряться. Чем объясняется резкая перемена настроения, рассказывает священник Феодор ЛЮДОГОВСКИЙ.
Неделя о расслабленном: кто хочет быть здоров? В купальне Вифезда множество больных ждали чудесных исцелений. Но Христос, подойдя к одному из них, почему-то все равно спросил: «Хочешь ли быть здоров?». Что Он имел в виду?
Мария Египетская: святая грешница 21 апреля празднуется память преподобной Марии Египетской. Почему бывшая блудница вошла в троицу святых, символизирующих великопостное "училище благочестия", вместе с двумя великими православными молитвенниками и мистиками - свт. Григорием Паламой и преподобным Иоанном Лествичником?
Литургия Преждеосвященных Даров: особенности богослужения Рассказываем, почему Литургия Преждеосвященных Даров бывает только Постом, почему Дары освящаются заранее, Почему в древности она служилась вечером и почему не принято причащать на ней младенцев
Канон преп. Андрея Критского (четверг) На первой седмице Великого поста, в храмах каждый вечер с понедельника по четверг читается Великий покаянный канон преп. Андрея критского. Во многих приходах текст канона принято не просто слушать, но, чтобы лучше понимать, следить за чтением по бумаге. Для тех, кто собирается пойти на Канон после работы и не имеет с собою печатного текста, мы приготовили русско-славянский параллельный текст, который можно без труда распечатать на принтере.
Перепечатка материалов сайта в интернете возможна только при наличии активной гиперссылки на сайт журнала «Нескучный сад».
Перепубликация в печатных изданиях возможна только с письменного разрешения редакции.